VISITA A LA CATEDRAL

 El passat dimecres, dia 19 de maig de l'any 2021, la classe de 2n d'ESO A vam assitir en una visita pagada des de les 11:50 aproximadament fins les 2 de la tarda. 

La finalitat de l'excursió era possar a prova els nostres coneixements sobre l'iconografia, la religió i la nostra memòria, em refereixo al que hem après a classe i el que hem après d'aquesta visita per redactar-la aquí. 

L'excursió va ser bastant interessant cosa que no m'esperava gens ja que des de fa uns quants anyets va deixar d'atreure'm aquestes coses per motius personals i perquè em pensava que ens ho explicaria alguna persona que fos d'allí, i per tant, hi havia moltes possibilitats de que la visita resultés pesada. La meva sorpresa va ser que ens ho va explicar el Cesc. Al final la visita va resultar bastant interessant ja que vaig aprendre moltes coses sobre la religió cristiana i de la Catedral de Tarragona. La explicació va ser bastant bona i m´ha sigut fàcil recordar la majoria de les explicacions per poder-les redactar

Un altre motiu que feia que tingués unes expetatives "baixes" era que fa uns quants anys la meva família i jo i amb alguns amics vam ser invitats a una visita guiada pel germà de l'Enric, on ens va guiar i explicar cinc cèntims de les habitacions/llocs de la catedral on ens va portar. D'aquella visita el millor va ser poder visitar el campanari. 


QUÈ M'HA AGRADAT MÉS?

La veritat és que no tinc cap preferència sobre quina "part" em va cridar  més l'antenció però  si em vec obligat a respondre diria tot el que va estar relacionat amb l'iconografia de l'època i com l'Església expressava els seus pensaments amb la finalitat de demostrar la fe cristiana i la por d'anar-te'n a l'infern. 

LA CATEDRAL:

La primera cosa que ens explicar justament va ser de les meves preferides, em refereixo, a les estatues de la seva façana i el que expressen. 
Aquesta la podem dividir en tres simples apartats o depenent de com ho miris en dos (el cel i l'infern), com en la resta d'obres relativament antigues sobre la religió cristiana. A la part més pròxima de la gran porta metàl·lica podem veure moltes figures, concretament les més importants del cristianisme, representades en tres seccions. 
A la part inferior de la columna que provoca la separació entre les dues portes de ferro s'hi pot apreciar la figura d'Adam i Eva amb la serp, és a dir, representa el fet del pecat que van cometre gràcies a la temptació de la serp i degut això, sempre se la representa com l'animal de mal/de l'infern. Una mica més a dalt podem apreciar les figures de la salvació, és a dir, a la verge Maria i a son fill Jesús, de nadó. Déu va enviar el seu succesor, és a dir, la solució o la llum del bon camí per guiar-nos en una direcció positiva. Per últim en la part superior de la porta podem observar "la imatge petrificada" del judici final. Aquí podem veure als següents personatges:
- Déu: La figura de Déu està representada amb els mateixos trets que en el del Timpà de Conques. Déu no és el mateix que sempre ens havien explicat sinó que té un caràcter molt fred i malhumorat. També apareix assegut, símbol de respecte i poder, sent un Déu jutge, qui et jutjarà per saber on passaràs la teva eternitat.  
- Els àngels: Aquí podem veure els militants, un a cada costat de Déu, i també als trompeters anunciant l'arriba del fi del món, és a dir del vostre judici final.
- Humans/Persones: Aquí també observem un gran grapat de persones fent activitats diverses. Uns resant o pregant, asseguts en una mena de vagonetes (ara mateix no en tinc ni idea) i d'altres ressucitant i sortint de les seves tombes per esperar a ser jutjats.


CONSTRUCCIÓ I ARQUITECTURA:
Aquests també va ser un apartat que em va encantar i per tant no podia faltar aquí. Com ja sabeu la catedral de Tarragona va començar a ser construida amb l'estil romànic però com la construcció va ser extremadament llarga, en aquell temps va canviar la seva manera de pensar, acabant amb l'estil gòtic. L'estil gòtic és caracteritza per semicercles acabats lleugerament amb punta, en canvi, el romànic per simples semicercles, aixó ho podem veure en les seves rematades finals. 
Al principi la catedral havia de ser més baixeta de com la coneixem actualment ja que en el romànic l'arquitectura no estava tan avançada. En el romànic les estructures acostumaven a ser baixes ja que si les feien altes, degut als pocs amplis coneixements sobre l'arquitectura, es queien. 



En el gòtic ja van desenvolupar certs coneixaments que els hi van permetre augmentar la seva mida i fer més finestres entre les parets sense la preocupació de que aquestes es caiguessin. Aquí van descobrir com centrar tot el pes de certa part de la construcció en un lloc específic perquè en les altres parts poguessin impregnar-les amb la creativitat d'aquella època.
Els arcs decoratius:
Per exemple en els arcs decoratius que envolten el Claustre la gran majoria segueixen el mateix patró, tres semicercles (romàtic) rematats amb un gran semicercle gòtic sobre d'aquests.
Aquí us mostro una foto del que es suposa que va ser de les poques decoracions del romànic ja que si en posaven masses la construcció es quèia. Aquí es mostra dos semicrecles amb un altre semicercle una mica més gran que aquests sobre seu, aquests arcs de la foto es troben davant del museu.




L'ICONOGRAFIA I EL CLAUSTRE:
En aquest apartat només us explicarè tres o quatre coses pel damunt. 
Aquí vull ressaltar l'iconografia decorativa que es trobava en els pilar i arcs que rodejaven el Claustre.  
La processó de les rates:
En realitat aixó és un simple conte, igual que la Caputxeta Vermella, amb metàfora inclosa. La història diu així:
Hi havia una vegada fa molt i molt de temps un home va celebrar un banquet a casa però per la seva desgràcia van entrar un gran grapat de rates que van "rebentar" la festa. Degut aquesta causa l'home va demanar al seus invitats que marxessin a buscar el millor gat capaç de caçar totes aquestes rates i continuar amb el banquet. Així va ser i tots els convidats van portar el millor gat que havien trobat i d'aquests van escollir el millor. Després al gat només calia que les empaités i se les mengés però le rates eren molt llestes i ràpides. Llavors el gat va tenir una gran idea. Va fer veure que s'havia mort i es va quedar al terra sense moure's, llavors les rates van pensar que era mort i van celebrar una festa per després enterrar-lo. Però malauradament per a elles quan ja estaven massa confiades el gat va obrir els ulls i se les va cruspir totes, sense deixar-ne cap. 
A l'altre extrem d'aquesta seqüència s'explica la mateixa històra però representada de manera diferent, amb gallines (amb comptes de les rates) i amb la guineu (representant el gat).



La metàfora representa que mai s'ha de confiar plenament amb algú i menys sobreconfiar-te ja que aixó en un futur se't posarà en contra teva. 
Molt aprop d'aquest pilar també hi havia una altra história representada amb un hoteler i els seus hostes però aquesta em semblava una mica menys interesant que l'altra per explicar-la. No obstant la història anava sobre que aquest hosteler matava i servia la carn d'un dels hostes als altres hostes com a menjar, només per estalviar-se diners. Aquí la metàfora és bastant òbvia, és a dir, que pels diners tot no és vàlid. 
Claustre:
Quan ens van donar deu minuts de temps lliure per fotografiar per posar-ho aquí, la Noa i jo, vam entrar al Claustre a fer un parell de fotos. 
L'home de les tres cares:
És una "figura" que sempre miris d'on la miris sempre trobaràs el perfil o la cara sencera d'una persona. Això ens ho va explicar el Cesc ja que quan va fer la visita un altre any, l'home que toca les campanes diàriament, li va dir que els expliqués aquesta figura als seus alumnes molt emocionat.


La font:
D'aquí sol posaré una fotografia que vaig fer d'una de les fonts que es troba als extrems del Claustre, plena de tortugues i de peixos (dos molt grans). Crec que és una bona idea ensenyar-vos-el ja que personalment aquells animals feien molt de goig i perquè en aquells deu minuts de fotos van patir continuament ja que la gent no parava de tocar-les. 


LA PORTA DE L'ESGLÉSIA:

El clergat, que vivia allí en aquell moment, va decidir donar-li una decoració especial a l'entrada a través del Claustre, on allí podem veure una mini representació de la façana de la Catedral. L'infern, la serp en la part inferior, la verge Maria i Jesús, Déu acompanyat pels quatre símbols que representen els quatre evangelistes, i els tres reis mags acompanyats d'un àngel despertant-los per anunciar-los l'arriba del messies. 





Comentarios

Publicar un comentario