TALLER DE METEOROLOGIA
ATMOSFERA
En la primera classe de Taller de Metereologia hem fet quatre experiments relacionats amb l'atmosfera:
Primer experiment:
El primer experiment que hem fet necesitavem: un plat, una espelma encesa i un got amb aigua.
Primer bolcavem l'aigua del got al plat. Un cop que ja hem bolcat l'aigua, hi posem l'espelma prèviament encesa, i després, posem el got buit d'aigua damunt de l'espelma.
Hem observat dues coses. El primer que hem observat és que l'espelma s'ha apagat per la falta d'oxigen i la segona cosa que ha passat, un cop apagada l'espelma, és que l'aigua a pujat dins del got per ocupar l'espai que abans ocupava l'oxigen.
Segon experiment:
Segon experiment:
En el segon experiment hem utilitzat un ampolla de vidre de Coca-Cola, un embut, una mica de plastilina i una mica d'aigua.
L'embut es col·loca dintre la boca de l'ampolla i amb la plastilina envoltem la boca de l'ampolla i l'embut, llavors tirem l'aigua dins de l'embut i podem observar que l'aigua no ha caigut dins l'ampolla.
L'explicació és que l'aigua no ha caigut perquè al tapar amb la plastilina la boca de l'ampolla l'aire de dins no pot sortir i per això l'aigua no passa a l'ampolla ja que l'aigua hauria de substituir l'aire que surtis.
L'explicació és que l'aigua no ha caigut perquè al tapar amb la plastilina la boca de l'ampolla l'aire de dins no pot sortir i per això l'aigua no passa a l'ampolla ja que l'aigua hauria de substituir l'aire que surtis.
Tercer experiment:
En el tercer experiment hem utilitzat un ampolla i una boleta de paper.
Consistia en posar la boleta de paper en la boca de l'ampolla i intentar bufar perquè entrés dins l'ampolla. Però el que vam observar és que la boleta de paper sempre sortia cap a fora.
Això passa perquè l'ampolla està plena d'aire i quan bufes encara hi ha més aire i surt l'aire que sobre expulsant la boleta cap a fora.
Quart experiment:
L'últim experiment que hem fet necesitàvem: una ampolla de plàstic que tenia un forat i un globus.
L'experiment consistia en intentar inflar el globus dintre de l'ampolla de plàstic.
Uns ho han aconseguit i uns altres no.
L'explicació és que els que ho han aconseguit és perquè el Cesc no tapava el forat que hi havia a l'ampolla, de manera que a l'inflar el globus l'aire de l'ampolla podia sortir i així, el globus que s'estaba inflant ocupava el lloc d'on estava l'aire. Quan es tapava el forat de l'ampolla, l'aire de l'ampolla no podia sortir i per tant el globus no es podía inflar perquè l'aire ocupava tot l'espai.
EL SOL
Albedo:
Per realitzar el primer experiment vam haver de pujar al terrat de l'escola.
Per fer-lo vam utilitzar uns quants globus negres, dos globus blancs, un globus groc, una lent i la llum del sol.
El Cesc va repartir globus a diferents persones i ells o elles els havien de inflar. Després els anava cridant un per un i el Cesc posava la lent sobre el globus dirigint els llum del sol cap al globus.
Vam observar tres coses:
- -Els globus negres van explotar.
- -El globus groc també hagués tingut d'explotar però no ho va fer perquè el dia que vam fer l'experiment hi havia poc sol.
- -I els globus blancs no van explotar.
Això va passar perquè el globus de color blanc reflecteix tota la llum i no s'escalfa i per això no explota. En canvi els globus negres i el globus groc van explotar perquè els globus negres absorveixen tota la radiació del sol i el groc absorveix una part de la radiació fent que els globus s'escalfin i explotin.
Arc de Sant Martí:
En aquest experiment també necessitàvem pujar al terrat, per poder realitzar-lo vam utilitzar un disc i un paper que vam col·locar al terra.
Vam posar el disc cara al sol per reflexar la llum sobre al paper. Vam poder veure els colors que formen l'arc de Sant Martí que són el taronja, el groc, el vermell, el verd, el blau fluix, el blau fort i el lila.
Es poden veure els set colors de l'arc de Sant Martí perquè la llum solar reflectida al disc surt en moltes direccions degut a que la superficie del disc és rugosa.
Perquè fa fred als Pols?:
En el tercer experiment que vam realitzar no vam pujar al terrat només necessitavem estar a classe a les fosques, un globus (que representava la Terra) i una llanterna.
El Cesc va agafar el globus, també va agafavar la llanterna i la encenia, i enfoca la llum de la llanterna al mig del globus i allí es on fa més calor però quant anem pujant la llanterna cap adalt la llum s'expandeix i per això fa fred als Pols.
En aquest experiment també necessitàvem pujar al terrat, per poder realitzar-lo vam utilitzar un disc i un paper que vam col·locar al terra.
Vam posar el disc cara al sol per reflexar la llum sobre al paper. Vam poder veure els colors que formen l'arc de Sant Martí que són el taronja, el groc, el vermell, el verd, el blau fluix, el blau fort i el lila.
Es poden veure els set colors de l'arc de Sant Martí perquè la llum solar reflectida al disc surt en moltes direccions degut a que la superficie del disc és rugosa.
Perquè fa fred als Pols?:
En el tercer experiment que vam realitzar no vam pujar al terrat només necessitavem estar a classe a les fosques, un globus (que representava la Terra) i una llanterna.
El Cesc va agafar el globus, també va agafavar la llanterna i la encenia, i enfoca la llum de la llanterna al mig del globus i allí es on fa més calor però quant anem pujant la llanterna cap adalt la llum s'expandeix i per això fa fred als Pols.
Perquè el cel és blau?:
Aquest experiment l'haviem de fer a casa i per poder fer-lo necessitàvem un got de vidre transparent amb aigua, unes gotes de llet, una cullera, una llanterna i estar a les fosques,
Al got amb aigua hi possem unes gotes de llet i ho barregem amb la cullera. Després encenem la llanterna i la posem per davant i pels dos costats del got. Podem observar que l'aigua presenta un to blavós.
Això passa perquè la llum el color més fàcil que troba per desviar-se és el color blau, per això el cel és blau.
LA PRESSIÓ ATMOSFÈRICA
La força de la pressió:
Per fer aquest experiment vam utilizar:
- Un ou dur
- Un encenedor
- Cotó fluix
- Alcohol
- Un gran recipient de vidre
Primer mollàvem amb alcohol un tros de cotó fluix i amb l'encenedor el cremàvem i el tiràvem al recipient de vidre. Ràpidament vam posar l'ou dur a la boca del recipient de vidre. El que vam observar es que s'apaga el foc del cotó fluix i l'ou baixa pel coll del recipient i es trenca.
Això passa perquè quan posem l'ou a la boca del recipient no deix entrar més oxigen i el foc s'apaga, i a dins del recipient hi ha menys pressió i la pressió de fora empeny a l'ou cap a dins.
La pressió actua en totes direccions:
Per poder realizar aquets experiment vam utilizar:
- Un got amb aigua
- Una tapa
L'experiment consistia en posar la tapa al got amb aigua i girar el got aguantant la tapa amb la mà perquè no caigués l'aigua. Després d'una estona, treiem la mà i la tapa no cau.
Això passa perquè l'interior del got baixa la pressió i encanvi la pressió de fora és més alta i empeny la tapa, fent que no caigui i l'aigua es mantingui dins del got.
Es mouen sense tocar:
Per poder fer aquest experiment vam fer servir:
- Palletes tallades en trossos petits
- Una palleta
- Dos llaunes
Possem les llaunes un mica separades sobres les palletes tallades, i amb l'altre palleta bufem al mig entre las dos llaunes. Podem veure que quan bufem les llaunes s'ajunten.
Passa això perquè quan bufem entre les dos llaunes la pressió disminueix, però la pressió de fora encara és la marteixa, i la força de la pressió les va espinjant i s'acaben ajuntant.
EL VENT:
VENTS ROTATORIS:
Per fer aquest experiment vam utilitzar:
OBSERVATORI METEOROLÒGIC:
Per fer aquesta activitat haviem de triar l'objecte que voliem fer i havia de ser en parelles.
En el meu cas la meva parella era la Yessica i vam decidir fer un anenòmetre, un aparell que mesura el vent.
Per poder fer-lo vam utilitzar:
- Dos tires de cartró
- Una xinxeta
- Quatre gots d'un mateix color
- Un got d'un color diferent
- Una calculadora
- Una grapadora
- Una llapis amb una goma al extrem
- Un bolígraf
- Tisores
- Un regle
Primer haviem de tallar dues tires de cartró i amb una grapadora ho grapem formant el signe més "+". Després amb el regle marquem el centre de les tires amb un bolígraf.
A continuació agafem tres gots del mateix color i un de diferent color i lis fem un tallet de manera que mirin cap a la mateixa direcció. Al quart got del mateix color li fem quatre talls per poder passar les dues tires de cartró, i li fem un forat abaix per poder introduir el llapis. Amb una xinxeta clavem el centre de les tires de cartró a la goma del llapis.
Finalment amb el ventilador fem girar el nostre anenòmetre durant 15 segons i les voltes que hagi fet, que les podem contar pel got de diferent color, es multiplica per 4 amb la calculadora i tindriem les voltes que faria en un minut.
A continuació agafem tres gots del mateix color i un de diferent color i lis fem un tallet de manera que mirin cap a la mateixa direcció. Al quart got del mateix color li fem quatre talls per poder passar les dues tires de cartró, i li fem un forat abaix per poder introduir el llapis. Amb una xinxeta clavem el centre de les tires de cartró a la goma del llapis.
Finalment amb el ventilador fem girar el nostre anenòmetre durant 15 segons i les voltes que hagi fet, que les podem contar pel got de diferent color, es multiplica per 4 amb la calculadora i tindriem les voltes que faria en un minut.
Aquí us deixo una imatge del nostre anenòmetre:
EL VENT:
VENTS ROTATORIS:
Per fer aquest experiment vam utilitzar:
- Una pilota (que representava la Terra on hi havia dibuixat el Nord i el Sud).
- Una agulla clavada al mig de la pilota perquè pogués girar millor.
L'experiment consistia en que el Cesc feia girar la pilota i observar el que passava. Vam veure que la "N" de Nord i la "S" de Sud giraven en direccions contraries. Amb aquest experiment es comprova que en el Nord la direcció del vent va cap a la dreta i en el Sur cap a l'esquerra.
L'AMPOLLA:
Per fer aquest experiment vam fer servir:
LA MÀQUINA DE VENT:
Per poder realitzar l'experiment vam utilizar:
LA CAPSA MÀGICA:
Per poder realitzar aquest experiment hem utilitzat:
Per fer aquest experiment vam fer servir:
- Una ampolla
- Una agulla
- Cinta adhesiva
- El congelador de casa
Primer haviem d'agafar una ampolla que estigués buida i amb l'agulla fer-li un foradet i tapar-ho amb la cinta adhesiva. A continuació la teniem de deixar al congelador aproximadament 30 minuts i després 30 minuts més damunt de la taula. Passat aquest temps, haviem de mollar-nos els llavis, treure la cinta adhesiva i apropar la boca l'ampolla. El que notem és que l'aire surt ràpid de l'ampolla. Això passa perquè quan l'ampolla està al congelador, és a dir, a tempetura baixa, les mol·lècules de l'aire es refreden i es mouen molt a poc a poc, però quan treiem l'ampolla del congelador i la deixem a temperatura més alta les mol·lècules es mouen més ràpid i quan treiem la cinta adhesiva l'aire surt disparat.
Per poder realitzar l'experiment vam utilizar:
- Un fil
- La nevera
L'única cosa que haviem de fer era posar el fil a dalt i a baix de la porta de la nevera una mica oberta.
Quan posem el fil a la part de dalt de la nevera es belluga una mica i es dirigeix cap dins de la nevera en canvi quan ho posem a la part d'abaix també es belluga i es dirigeix cap fora.
Quan posem el fil a la part de dalt de la nevera es belluga una mica i es dirigeix cap dins de la nevera en canvi quan ho posem a la part d'abaix també es belluga i es dirigeix cap fora.
TEMPERATURA:
LA LLAUNA SALTARINA:
Per fer aquest experiment vam utilitzar:
- Un plat amb aigua
- Una llauna
- Un encenador
Primer posem la llauna cap baix damunt del plat amb aigua, encenem l'encenedor i cremem els costats.
I sembla com si la llauna fes petits saltets o es mogués una miqueta.
Aixó passa perquè quan cremem els costats de la llauna les mol·lecules d'aire de dins la llauna es calenten i es mouen ràpidament fent que la llauna es mogui.
LA CAPSA MÀGICA:
Per poder realitzar aquest experiment hem utilitzat:
- Una espelma llarga
- Una espelma plana
- Un encenedor
- Una caixa de sabates
Primer posem la caixa verticalment on previament el Cesc ha fet un forat abaix de la caixa, un altre forat a la part d'abaix del lateral i un altre forat a un costat de dalt de la caixa.
A continuació posem l'espelma plana al forat d'abaix de la capsa prèviament encesa amb l'encenedor i després posem l'espelma llarga també encesa al forat de dalt i del lateral.
Quan posem l'espelma al forat del lateral la flama entra cap dins de la capsa. Aixó passa perquè a la part d'abaix de la capsa hi entra aire fred i impulsa la flama cap dins de la capsa.
Quan posem l'espelma al forat de dalt la flama creix i surt cap a fora perquè l'aire calent de dins la capsa puja cap dalt i surt cap fora fent que la flama pugi i la impulsi cap a fora.
Quan posem l'espelma al forat de dalt la flama creix i surt cap a fora perquè l'aire calent de dins la capsa puja cap dalt i surt cap fora fent que la flama pugi i la impulsi cap a fora.
LA HUMITAT:
LA LLAUNA QUE SUA:
Per fer aquest experiment hem utlitzat:
- Una llauna
- Gel
- Sal
- Un martell
Primer amb el martell donem cops als glaçons de gel per fer-los més petits, després posem els trossos de gel dintre de la llauna i també posem una mica de sal, i sequem la llauna.
Després d'una estona toquem la llauna i veiem que estava mullada.
Aixó passa perquè l'aigua evaporada que es troba a l'aire quan troba un cos fred es condensa i es torna aigua líquida.
Vam posar la sal per demostrar que l'aigua no era de dintre la llauna si no de fora, perqué quan la llauna "suava" vam passar la mà i al provar l'aigua vam veure que no era salada.
Vam posar la sal per demostrar que l'aigua no era de dintre la llauna si no de fora, perqué quan la llauna "suava" vam passar la mà i al provar l'aigua vam veure que no era salada.
LA PINYA COLADA:
Per poder ralitzar aquest experiment hem utilizar:
- Una pinya
- Un bol amb aigua
L'únic que haviem de fer era posar la pinya al bol d'aigua i esperar un dia. El que podrem veure és que la pinya s'ha tancat.
Aixó passa perquè les pinyes s'obren quan comença la primavera per deixar caure els pinyons en canvi per la tardor o hivern les pinyes es tanquen perquè si s'obrissin el pinyó cauria a terra i no creixeria un nou arbre. Per això quan posem la pinya a l'aigua es tanca per la humitat.
ELS NÚVOLS:
NÚVOL DINS DE L'AMPOLLA:
Per fer aquest experiment hem utilizar:
- Una ampolla
- Alcohol
- Un inflador
Primer posem alcohol dins de l'ampolla. Amb l'inflador anem posant aire dins de l'ampolla. A continuació treiem el tap i es sent una explosió i es crea com una mena de núvol dintre l'ampolla.
Això passa perquè l'alcohol s'evapora molt ràpid i es troba en estat gasos i quan posem aire amb l'inflador les mol·lècules es calenten i comencen a xocar. Quan treiem el tap les mol·lècules s'expandeixen i es condensen i s'ha agafen a alguna cosa, igual que quan una mol·lècula d'aigua s'agafa a un granet de pols, i es crea el núvol.
un video per veure el moviment de l'anemòmetre.......
ResponderEliminarm'ha agradat la idea del got de color diferent per poder comptar, l'heu tingut vosaltres???
no notes a faltar alguna imatge???
ResponderEliminar